ArmA3 は Steam が必須に

Arma3 ロゴ

予告どおり ArmA3 の情報が Bohemia Interactive ホームページ上で発表されました。その情報とは ArmA3 は Steam が必須になるという発表です。開発ブログに合わせてなぜ Steam *1 なのかという事が、プロジェクト・リーダー Joris-Jan van ‘t Land によって語られています。開発ブログによると Steam が必須になるだけで、小売店からパッケージは販売されるとの事。


Ahead of their release plans announcement, Bohemia Interactive has revealed that Valve’s Steam will be required to play Arma 3. In a developer’s blog post, Project Lead Joris-Jan van ‘t Land explains the studio’s motivations, stating that the game could otherwise not be released in 2013.

The “Full Steam Ahead” blog post mentions a difficult phase in development, which also involved the recent incident in Greece. These setbacks drove the studio to re-evaluate the project, and Joris-Jan van ‘t Land refers to the decision for Steam as one of the steps to set Arma 3 back on track for a 2013 release.

“As an independent developer, we’re constantly evaluating the way we develop, distribute and publish games. Valve made tremendous improvements to their system, which made the installation/update process much more user-friendly - for both developers and customers“ , adds Bohemia Interactive’s founder and CEO, Marek Španěl.

“We realize that some people may find it difficult to migrate to a new platform, especially if they were used to purchasing and playing our games without any external third-party application. We have evaluated the pros and cons, but in the end Steam enables us to release Arma 3, brings massive advantages to the game, and improves the end-user experience. Not to forget, the majority of our players already come from Steam.“

Bohemia Interactive is also exploring the further integration of Steamworks functionality, which would enable game features that are impossible to develop in-house, on time. Joris-Jan van 't Land: “Valve’s Steamworks offers some cool features that can help us to enhance the Arma experience where it matters. We’ll save the exact details for a later update, but to summarize our priorities in two key words: user-generated content and multiplayer.”

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大雑把に掻い摘んだ拙訳
  • 2013 年内にリリースするには開発に集中する必要がある。
  • 2人の開発者が逮捕されたことによってプロジェクトを見なおさなければならなかった。上述のとおり 2013 年内を目指すならば Steam が必須という手段を取った。
  • "独立開発会社が、開発、公開や販売も一定の評価ができるが、Steam の方が遥かに簡単にインストールとアップデートができ、ユーザー・フレンドリーで開発者と顧客の為にバブルは改良にあたってきた。"と BIS 社長の Marek Španěl
  • 更に "Steam の利点と欠点を比べたが巨大な利点をエンド・ユーザー・エクスペリエンスにもたらすことが出来る。忘れないように、既に多くのプレイヤーが Steam から来ている。"
  • バブルの提供する Steamworks という機能を利用して自社では開発が出来ない事が Steamworks *2を使って ArmA の可能性を模索。後々発表するが、要約した 2 つのキーワード "user-generated content と multiplayer.”

以上やはり開発者の逮捕というのが非常に大きく影響を及ぼしていました。更に、Steam が実績のある配信プラットフォームである事、パッチや DLC のテストの負担、DRM の管理や海賊版への対策などを全て Steam に任せる事で開発に集中出来る事から、この様な配信スタイルになったそうです。ただ Steam の欠点としてインストール時やアップデートにはインターネットの接続が必須でありますが、オフラインでプレイする事も可能。

ちゃんとした翻訳が読みたいなら Body Bag さんや Monopod さんを読もう (^o^)


*1: アメリカのバルブ・ソフトウェアが運営するゲーム配信、デジタル著作権管理 (DRM) 、マルチプレイヤーのサポートなどユーザー同士の交流を促すプラットフォームで、登録ユーザーは 2011年の時点で 3500 万人以上。
*2:ユーザーが作成したMODをSteam上で公開し、簡単にインストールできる機能

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まともなニュース
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